Selecteer een pagina
 Polyzoom Header Praktijk voor kind, jeugd en gezin

Culturele problemen (6e Milieu) (2A15)

8 mei 2016 | Klachten en Problemen (2A)

Auteur: T.B. Eisenga
Laatste Update: 13-06-2016

CULTUREEL- BEPAALDE PROBLEMEN (6E MILIEU)
.
Voorbeeld acculturatie problematiek: Wat te doen bij iemand die vanuit zijn cultuur de vrouw als ondergeschikt aan de man ziet, die lijfstraffen in de opvoeding onder bepaalde omstandigheden een reëele en goede optie vindt, die niets moet hebben van democratie, het praten over innerlijke roerselen onzin vindt of vanuit zijn achtergrond nooit geleerd heeft voorstellingen in zijn hoofd te maken van psychologische concepten die voor de meesten van ons inmiddels heel normaal en vanzelfsprekend zijn (Zoals dat je dingen ‘onbewust’ kunt doen, dat je angstig of onzeker kan zijn (ipv alleen maar gespannen), dat de wereld niet vergaat als je in je eer wordt aangetast, etc.) ?
.
Lees meer …
.
Actualiteit: Wellicht belangrijk wat explicieter bij deze zaken stil te staan naarmate de migratie in de wereld aanhoudt en we steeds vaker te maken krijgen met mensen afkomstig uit andere culturen en dus heel andere ‘beliefsystems’.
.
Bewustwording: De vraag is dan ‘Hoe dan’ ? misschien het enige dat je kunt doen is jezelf te trainen om allerlei oordelen terug te houden en je bewust te blijven vanher merkwaardige fenomeen dat iedereen altijd geneigd is om de normen en waarden waar hij of zij in opgegroeid is, te ervaren als universeel, waar en beter dan andere.
.
Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’: Misschien moeten we het ook dichte bij huis houden en eerst maar eens proberen een dergelijke grondhouding te trainen in contact met mensen binnen onze eigen culturele subgroep en pas als dat lukt, onszelf te gaan verbeelden dat ons dat ook wel zal ukken in contact met mensen uit geheel andere culturen. (En onszelf dus niet kwalijk nemen dat het nog lang niet altijd lukt zoals het zou moeten).

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Interne links: (naar geassocieerde onderwerpen BINNEN deze website)

  • .

Externe links: (naar geassocieerde onderwerpen BUITEN deze website)

  • .