Selecteer een pagina
 Polyzoom Header Praktijk voor kind, jeugd en gezin

Problemen met de virtuele wereld/ internet/ sociale media (4e milieu) (2A13)

8 mei 2016 | Klachten en Problemen (2A)

Auteur: T.B. Eisenga
Laatste Update 13-06-2016

4e milieu: Virtuele wereld van Sociale Media, games, internet, etc.:

  • Een 4e nog weer wijdere cirkel rondom het individu, verwijst naar de virtuele wereld van sociale media, computergames, etc.
    .
  • Dit is de komende 10 jaar nog vooral van toepassing op kinderen en jeugdigen tot een jaar of 18, maar zal in de loop der jaren waarschijnlijk ook meer en meer volwassenen parten gaan spelen en dus wellicht voor jonge ouders ook voor henzelf wel van belang.
  • Belang: Wel degelijk relevant dus om daar in het ‘Poly-Zoom’- model een apart milieu (4e) aan toe te kennen, omdat kinderen en jeugdigen vaak vele uren in die wereld vertoeven, daar van alles meemaken wat invloed op hen heeft maar wat zich toch vaak grotendeels buiten ons zicht afspeelt.
    .

Lees meer …

  • De ‘Oorzaak – Gevolg’ vraag/ ‘Symptoom’ of ‘Ziekte’ ?: Maar eerst moet u, net als problemen op alle andere milieus, even voor u zelf antwoord proberen te geven op de ‘oorzaak-gevolg’- vraag, nl of en in welke mate u denkt dat de problemen op dit gebied op zichzelf staan en hun oorzaak hebben binnen dat 4e milieu, of dat het slechts een symptoom is van iets anders, dat het min of meer representatief is voor hoe u of uw uw kind ook met andere dingen omgaat en dus of het misschien een uiting is van een verhoogde verslavingsneiging, vluchtneiging of neiging om monomaan en obsessief met iets bezig te zijn, in het algemeen.
    .
  • Insteek van de behandeling: In dat laatste geval moeten we natuurlijk ook wel iets doen aan het overmatige gebruik van sociale media en games, maar moet er toch ook breder gekeken worden en meer gedaan worden dan alleen symptoombestrijding, omdat het probleem zich anders op een ander gebied en in een iets andere vorm weer opnieuw voor zal doen.
    .
  • Samenwerking met scholen/ schoolconsulent: Dat laatste is wat wij dagelijks doen en behoort dus tot onze core-business; Dat eerste (beperken van dergelijk overmatige gedrag als symptoombestrijding is voor ons een groter probleem alleen al omdat wij bij PolyZoom zelf ook niet meer tot de generatie behoren die daar het meest mee van doen heeft en we dus eigenlijk samenwerking nodig hebben met mensen die zelf ook beter thuis zijn in die wereld. Daarom zullen we geneigd zijn om igv problemen op dit gebied via onze vaste contactpersoon mevr. J. Nauw, van Amparo coaching en/ of mevr. M. de Nekker van VNN, samenwerking te zoeken met scholen waar men ook tegen deze problematiek aanloopt en vaak al veel verder is met het nadenken over hoe hier mee om te gaan. Zo organiseren sommige scholen bijeenkomsten voor ouders rondom deze themamiek.

++++++++++++

4e milieu: Virtuele wereld van sociale media, games, internet, etc.:

Een 4e nog weer wijdere cirkel rondom het individu verwijst naar de virtuele wereld van sociale media, computergames, etc. Dit is de komende 10 jaar nog vooral van toepassing op kinderen en jeugdigen tot een jaar of 18, maar zal in de loop der jaren waarschijnlijk ook meer en meer volwassenen parten gaan spelen (tegen de tijd dat degenen die nu 12 – 18 zijn straks twintigers en dertigers zijn).

Belang: Wel degelijk relevant dus om daar in het ‘Poly-Zoom’- model een apart milieu (4e) aan toe te kennen, omdat kinderen en jeugdigen vaak vele uren in die wereld vertoeven, daar van alles meemaken wat invloed op hen heeft maar wat toch min of meer buiten ons zicht plaats vindt.

De ‘Oorzaak-Gevolg’ vraag/ ‘Symptoom’ of ‘Ziekte’ ?: Maar eerst moet u, net als problemen op alle andere milieus, weer even voor uzelf antwoord proberen te geven op de ‘oorzaak-gevolg’- vraag, nl of en in welke mate u denkt dat de problemen op dit gebied op zichzelf staan en hun oorzaak hebben binnen dat 4e milieu, of dat het slechts een symptoom zijn van iets anders, dat het dus min of meer representatief is voor hoe uw kind ook met andere dingen omgaat en dus of het misschien een uiting is van een verhoogde verslavingsneiging, vluchtneiging of neiging om monomaan en obsessief met iets bezig te zijn, in het algemeen.

Insteek van de behandeling: In dat laatste geval moeten we natuurlijk ook wel iets doen aan het overmatige gebruik van sociale media en games, maar moet er toch ook breder gekeken worden en meer gedaan worden dan alleen symptoombestrijding omdat het probleem zich anders op een ander gebied en in een iets andere vorm weer opnieuw voordoet.

Samenwerking met scholen/ schoolconsulent: Dat laatste is wat wij dagelijks doen en behoort dus tot onze ‘core-business’: Dat eerste (beperken van dergelijk overmatige gedrag als symptoombestrijding is voor ons een groter probleem, alleen al omdat wij bij PolyZoom zelf ook niet meer tot de generatie behoren die daar het meest mee van doen heeft en we dus eigenlijk samenwerking nodig hebben met (jongere) mensen die zelf ook beter thuis zijn in die wereld. Daarom zullen we geneigd zijn om igv problemen op dit gebied via onze vaste contactpersoon mevr. J. Nauw, van Amparo coaching, samenwerking te zoeken met scholen waar men ook tegen deze problematiek aanloopt en vaak al veel verder is met het nadenken over hoe hier mee om te gaan. Zo organiseren sommige scholen bijeenkomsten voor ouders rondom deze themamiek.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Interne links: (naar geassocieerde onderwerpen BINNEN deze website)

  • .

Externe links: (naar geassocieerde onderwerpen BUITEN deze website)

  • .